Mjällby AIF:s uttalande efter cupfinalens incident i spelargången.

,

Under cupfinalens halvtidspaus uppkom en incident där Mjällby AIF:s sportchef Hasse Larsson och en spelare i motståndarlaget var inblandade. Efter samtal med matchdelegaten och Hasse Larsson kan föreningen ge följande kommentarer:

Jacob Lennartsson, klubbchef Mjällby AIF

• Vi har tagit del av den film och matchrapporten som visar vad som hände under halvtidspausen och vi har även samtalat med såväl matchdelegaten och Hasse om vad som hände. Vår bedömning är att det som hände absolut inte är ett acceptabelt beteende som anställd i föreningen vilket vi även påtalat till Hasse. Utifrån storleken i konfrontationen bedömer vi inte det rimligt att vi som förening skall vidta ytterligare åtgärder internt.

Hasse Larsson, sportchef Mjällby AIF

• För det första så är jag medveten om att jag agerat felaktigt och det ber jag verkligen om ursäkt för. Jag valde i det läget med de känslor som fanns då att gå in i spelarens sida och söka kontakt när vi möttes i spelargången som en konsekvens att spelaren i fråga uttalat sig på ett negativt sätt mot klubben jag älskar. Något jag oavsett provokation borde hanterat bättre. Den fysiska kontakten var marginell men självklart oacceptabel.

Jacob Lennartssons kommentar om BK Häckens anmälan

• Det är helt och hållet BK Häckens beslut att anmäla. Rent generellt tycker jag inte vi inom svensk fotboll skall anmäla varandra utan att det skall skötas genom den matchrapport som görs under matcherna och en sådant ärende finns redan efter cupfinalen.
    Häcken är en välfungerande och strategiskt skicklig förening som senaste tiden tagit imponerande steg på fotbollskartan. Om deras bedömning är att lägga ner deras tid på att anmäla vår sportchef får vi anta att det är rätt väg för dom.

Mjällby AIF genom Jacob Lennartsson och Hasse Larsson har inga ytterligare kommentarer i ärendet.