Uttalande från ledningen efter sommarens försäljningar

,

Mjällby AIF har under sommaren accepterat två spelarbud från andra klubbar då Adam Ståhl och Colin Rösler lämnat föreningen. För att informera från föreningens sida synen på försäljningar så svarar Mjällby AIF:s klubbchef Jacob Lennartsson på frågor gällande föreningens framtid och status.

Försäljningen av Colin Rösler

• Det är för Mjällby AIF en väldigt positiv försäljning mot strategin att alltid nå ständig förbättring och kunna bygga en mer långsiktig och starkare fotbollsförening som skall prestera i Allsvenskan. I fallet med Colin så fanns det en stark önskan av spelaren att lämna för Malmö FF och för MAIF är det då viktigt att få tillräcklig kompensation för att kunna acceptera övergången, vilket vi fick. I vår bedömning gör vi då att vi skall ha möjlighet att bibehålla kvalitén på planen med befintliga spelare samt eventuella nyförvärv, att bygga en starkare förening som helhet samt säkra en ekonomisk trygg framtid för Mjällby AIF.
  • Ledningen i föreningen kommer aldrig genomföra en spelaraffär som vi tror gör Mjällby AIF svagare, vi skall alltid känna att kompensationen vi får kan göra vår förening bättre.

Om varför spelarförsäljningar är viktiga

• Att bygga en fotbollsförening som skall hävda sig starkt i fotbollsallsvenskan kostar väldigt mycket pengar, troligtvis mer än någonsin. Mjällby AIF är fortsatt på många sätt en väldigt liten fotbollsförening omsättningsmässigt och jämför man med de största lagen i Sverige så har vi exempelvis bara en tiondel av vad de har i publik- och sponsorintäkter.
  • Därför är det totalt avgörande för föreningens framtid att vi dels fortsätter vara väldigt kostnadseffektiva och få ut maximalt på varje investerad krona. Men också att vi utvecklar fotbollsspelare som vi sedan kan sälja vidare. Då har vi möjlighet att hela tiden bli bättre, vilket vi kan se tydliga bevis på från 2022 och framåt på planen efter att viktiga spelare lämnat men föreningen har fått ekonomisk bra kompensation.
  • Alternativet är att inte sälja spelare, men då kommer det till 100 % bli att vi måste gå in i varje säsong med sämre förutsättningar och sämre kvalité. Vilket vi inte tror är det bästa för att nå resultat på och utanför fotbollsplanen.

Om att en del kan tycka att försäljningen av Adam Ståhl och Colin Rösler är att sänka ambitionsnivån

• Supportrarnas engagemang är en av de enskilt största framgångsfaktorerna för att Mjällby AIF skall bli bättre som förening, det finns en total förståelse för att de vill ha kvar de bästa spelarna så länge som möjligt och det vill självklart även vi som arbetar med frågorna internt i föreningen.
  • Mjällby AIF befinner sig idag i ett läge där vi fotbollsmässigt på planen vill kunna besegra alla lag, och har under 2024 verkligen bevisat det då vi just nu är Sveriges fjärde bästa fotbollslag på herrsidan. Om vi hade haft tron att en aktuell spelaraffär resulterat i att Mjällby AIF:s ambitioner måste sänkas, då hade det aldrig blivit en affär från vår sida.
  • Även om det finns förståelse för att det kan uppfattas som att vi försämrar våra chanser att vinna fotbollsmatcher i närtid och över tid, så finns det ingenting i vår bedömning som säger att vi tror vi kommer bli sämre på just det. Med en starkare ekonomi, en redan stark spelartrupp samt möjlighet till nyförvärv så ser vi snarare ljusare på den framtiden.

Om att ersätta spelarna i sommarfönstret

• Självklart kommer vi göra det. Vi har ett väldigt kompetent scouting- och rekryteringsteam med Hasse i spetsen som arbetar hårdare än någonsin just nu. Vi vill ersätta både Colin och Adam i detta fönster med spelare vi tror kan prestera minst lika bra i Mjällby AIF.
  • Det finns dessutom en långsiktig fördel med dessa rekryteringar. Både Adam och Colin satt på relativt korta avtal, nu ges vi möjlighet att ta in spelare med längre avtal som kommer göra att föreningens framtid och kvalité på planen även säkras över en längre tid. Vilket vi ser som väldigt positivt.