Inför årsmötet

Mjällby AIF hälsar medlemmar i föreningen välkomna till årsmötet 2025 den 10:e mars.
Under mötet kommer det bland annat delas ut priser, men även redovisas Mjällby AIF:s ekonomiska resultat 2024 samt valberedningens förslag till ny- och omval. Det har även inkommit två motioner från medlemmar som kommer behandlas under kvällen. Det ekonomiska resultatet och motionerna kommenteras i nyheten:

Allmän information om årsmötet

Var? Strandvallens klubbstuga (Campingvägen 44)

När? Måndagen 10:e mars 19.00 (Klubbstugan öppnas 18.30)

Vilka? Medlemmar till Mjällby AIF. Bli medlem genom länken HÄR.

Att tänka på? Senaste åren har årsmötet varit fullsatt, vi ber er komma i tid för att säkra er plats.

Inför årsmötet med Magnus Emeus, ordförande

I årsredovisningen visar Mjällby AIF åter ett mycket starkt resultat på ca 14 MSEK vilket ökar det egna kapital till knappt 46 MSEK och en soliditet på urstarka 77%, speciellt i förhållande till föreningens storlek. I det långsiktiga perspektivet har verksamheten genererat positiva resultat varje år de senaste åtta åren till ett sammanlagt belopp om drygt 50 MSEK.

2024 var sportsligt ett mycket framgångsrikt år med bl. a en historisk 5:e plats i Allsvenskan med poängrekord, finaler i både SM & Ligacupen för vårt P16-lag och rekord i antalet aktiva spelare i föreningen. Samtidigt kan ånyo Mjällby AIF som sagt konstatera ett mycket starkt ekonomiskt resultat och därmed också ett starkt växande eget kapital.

  • Det egna kapitalets storlek är helt avgörande för att långsiktigt kunna driva en stabil elitförening i såväl med som motgång. Det är också en förutsättning för att fortsätta den ständiga förbättringen av verksamheten som är vår målsättning inför varje år. Vår förmåga att hela tiden utvecklas och bli bättre visar att vårt strukturerade och tydliga arbetssätt, med strategisk planering, systematisk uppföljning samt målstyrning av hela verksamheten, biter, säger Mjällby AIF:s ordförande Magnus Emeus

De totala intäkterna uppgick till drygt 84 MSEK där de största posterna är tv-rättigheter, spelarförsäljningar och sponsorintäkter vilka tillsammans står för ca 70% av intäkterna.

  • Våra spelarförsäljningar var även under 2024 (precis som under 2023) betydande. Detta visar återigen föreningens förmåga att förädla spelare genom erbjudandet av en bra utvecklingsmiljö där spelare tar stora kliv och därigenom blir attraktiva för andra ofta större klubbar. Intäkter från spelarförsäljningar är numera också för Mjällby AIF mer eller mindre en förutsättning för att fortsatt kunna generera positiva ekonomiska resultat. Dock fortsätter vi att budgetera med noll på denna rad för att vara transparanta inåt och utåt och visa vilket driftunderskott som annars skulle råda. Driftunderskottet måste sedan ses tillsammans med storleken på det egna kapitalet samt det truppvärde vi bedömer att vi har, säger Magnus Emeus.

Utöver att stärka klubbens ekonomi möjliggör också ovan spelarförsäljningar fortsatt utveckling av hela vår verksamhet samt både kortsiktiga och långsiktiga investeringar i spelartruppen.

I linje med det starka resultatet var kassaflödet bra där vi hade ca 30 MSEK i likvida medel vid årets slut och 0 SEK i räntebärande skulder.

Våra sponsorintäkter ökade betydligt under 2024 vilket ju är den 3:e största intäktsposten i föreningen och en nog så viktig sådan.

  • Ständig förbättring är centralt i allt vi gör och det gäller därmed självklart också våra sponsorintäkter. Det är därför riktigt glädjande att vi för 7:e året i rad ökar dessa intäkter och denna gång betydligt (+29%). Självklart betyder avtalet med Mellby Gård mycket för föreningen men vi ser även flera andra nya partners men också ökningar från befintliga partners. Förbättringspotentialen finns fortsatt och vi tror på ytterligare en ökning under 2025, kommenterar Magnus Emeus.

Med denna historiskt stabila grund ser Mjällby AIF an 2025 och framåt med tillförsikt.

  • Vi ser som vanligt fram emot ett spännande och händelserikt år. Vi måste alltid vara ödmjuka inför varje säsong med den alltid utmanande uppgiften att säkerställa allsvenskt spel för nästkommande säsong. Det är den enskilt viktigaste prioriteringen då den har störst påverkan på vår ekonomi och därför hela vår verksamhet. Med detta sagt är det sedan naturligt, speciellt efter en 5:e plats 2024, att klubben har högre interna målsättningar än förnyat kontrakt. Ett annat viktigt mål är att få fram spelare till vårt A-lag fostrade i vår akademi och det skall som vanligt bli mycket spännande att följa vilka spelare som i år får/tar chansen att debutera, avslutar Magnus Emeus.

Följande priser kommer delas ut under kvällen.

  • Årets seniorspelare
  • Årets akademispelare
  • Årets ledare
  • Årets eldsjäl
  • Årets samhällsambassadör
  • Årets MAIF:are 

Inför årsmötet med Anders Thege, ordförande valberedningen:

  • Först och främst vill vi förmedla att vi har stort förtroende för den kompetens som finns i vår styrelse och för det arbete de utför idag. De har tagit föreningen till en plats vi bara kunde drömma om för tio år sedan.
  • Till årsmötet kommer vi, som tidigare kommunicerats, föreslå två nyval som innebär en utökning av styrelsen med två ledamöter. Detta gör vi för att möta den ökade arbetsbelastning som kommer i samband med att föreningen växer samt att vi tror att dessa kandidater kommer tillföra ny kunskap och nya kontakter som kommer hjälpa Mjällby AIF att fortsätta utvecklas i rätt riktning.

Valberedningens förslag till ny- och omval

Omval:

Ordförande Magnus Emeus 1 år

Ledamot Staffan Olsson 2 år

Ledamot Johan Dalén 2 år

Nyval:

Jessica Holmström

  • Jessicas bakgrund vittnar om ett stort driv där hon utvecklat sitt företag till den nivå det befinner sig på idag. Tillsammans med hennes stora kontaktnät tror vi hon kommer hjälpa föreningen att fortsätta växa.
    Jessica har tidigare varit engagerad i Blekinge FF och som ledare i dam och ungdomsfotbollen.  Som listerlänning har Mjällby AIF haft en klar plats i hennes hjärta sedan barnsben. Jessica driver idag företaget Techmedico som främst jobbar med livräddande utbildning och hjärtstartare.
    Hon är också ansvarig för Marknad och Relationer i Heartrunner Sweden AB, bolaget bakom appen Sms-livräddare som larmar frivilliga till misstänkt hjärtstopp. Jessica har också ett styrelseuppdrag i Företagarna Karlshamn med drygt 400 medlemmar.

Malin Hofflander

  • Malin, som även hon kommer från Listerlandet, driver ett konsultföretag  som också tillhandahåller CENCEO, ett digitalt verktyg för effektiva medarbetarsamtal. Hon är expert inom ledarskap och organisationsutveckling med fokus på att stärka ledarskapsförmågor och effektivisera organisationsprocesser. Tillit, delegering och medansvar är några av hennes nycklar till framgångsrika och hållbara arbetsmiljöer. Malin har en doktorsexamen och är knuten till Linnéuniversitetet som forskare inom implementering av digitala system. Hon är också utbildad styrelseledamot med tidigare engagemang inom fotboll och skola.

Mjällby AIF har även till årsmötet fått in två motioner. Styrelsen & klubbledningen är väldigt positiva att medlemmar i Mjällby AIF senaste åren engagerat sig i större utsträckning genom engagemang kring årsmötet.

Nedan kan ni läsa om motionerna och styrelsens svar på dessa:

Behandling av inkomna motioner:

Önskad förändring av Mjällby AIF:s sätt att kommunicera med sina supportrar

Motionär: Sven-Erik Axelsson

Jag är medlem i Mjällby AIF och följer sedan många år klubben i vått och torrt, kollar i princip varje dag på hemsidan, maif.se.

Jag följer även klubben sporadiskt på X (tidigare twitter). Jag har lagt märke till att mycket intressant information som finns på X saknas på hemsidan.

Jag har skrivit e-mail om detta till företrädare för klubben i maj och september 2024. Jag har fått tack för mina synpunkter men jag har inte sett någon förändring.

Jag anser att all väsentlig information om vad som händer i föreningen ska finnas på klubbens hemsida, maif.se.

Jag har däremot inga synpunkter på det som publiceras på sociala medier såsom på X. Där finns exempelvis foton på spelare i träning, publikfoton, roliga inslag med mera. Jag menar inte att även detta behöver finnas på hemsidan.

Men betänk att alla supportrar rör sig inte på sociala medier. Och alla känner sig inte bekväma med X efter att denna plattform tagits över av Elon Musk som är en minst sagt omstridd person.

Här har jag några exempel på vad som publicerats på X men som enligt min mening också (samma inslag) borde funnits på maif.se.

  • Trevliga och intressanta intervjuer med de nya spelare som Mjällby värvat nyligen (Calvin, Måns, Axel, Ludvig, Bork)
  • Fina avskedsord till klubben, spelare, ledning och supportrar från exempelvis Colin Rösler och Rasmus Wikström
  • ”Tankar inför träningsmatcherna” (såsom Törnqvist och Torstensson inför Roskilde och Röjkjaer och Marius Aksum inför Lyngby)
  • Höjdpunkter (mål) från träningsmatcherna. Även från seriematcherna 2024
  • Intervjuer med Anders Torstensson efter träningsmatcherna. Samma sak efter seriematcherna ifjol (såsom Göteborg, GAIS, Kalmar, BP på hösten)

Detta menar jag är väsentlig och intressant information som också borde ha publicerats på maif.se. Klubben har ju dessutom som målsättning att öka publiksnittet på Strandvallen och det tror jag den här typen av inslag på klubbens hemsida kan bidra till. Särskilt anmärkningsvärt tycker jag det är att man på hemsidan inte kan se höjdpunkter från matcher inte heller intervjuer med tränaren efter seriematcherna. Inget annat än ganska tråkiga presskonferenser.

Jag har också försökt följa akademilagen på hemsidan, eftersom de är så bra. Det kunde jag utan problem tidigare men sedan nya hemsidan kom 2023 har det blivit sämre. När jag testar nu kommer jag inte ens in på sidan (maif.se, Lag därefter Akademi).

Sven-Erik Axelsson

Styrelsens svar på motionen:

Mjällby AIF:s styrelse delar uppfattningen att ambitionsnivån skall vara att kommunicera i tillräckligt många kanaler för att nå brett till supportrarna och kunna inkludera samtliga.

Styrelsen är av uppfattningen att föreningen under de senaste åren tagit stora kliv i föreningens kommunikation utifrån syftet att öka engagemanget och interaktionen med Mjällby AIF. Resurserna på kommunikationsavdelningen är dock fortsatt begränsad med bakgrund av föreningens storlek. Detta gör att det görs prioriteringar på vilka kanaler och vilken frekvens vi har möjlighet att kommunicera.

Kommunikationen prioriteras idag i de kanaler där statistiken visar att vi når flest människor.

Styrelsen föreslår därför att ambitionen skall vara att kommunicera på hemsidan i samma utsträckning som övriga mediekanaler, men att det beslutet måste tas från operativ nivå utifrån resurser och prioriteringar.

Allsvenskans avsparkstider & spelschema:

Motionär: Emil Nilsson

Det Allsvenskan saknar sportsligt tar den igen på hemma- och bortasektionerna runt om i
landet, men publiksiffrorna på de senare av dessa motarbetas av matchernas avsparkstider.

Att resa 50 mil eller mer på en vardag för att se sitt hjärtas lag spela kan inte anses rimligt,
och verkligen inte supporterfrämjande. Svensk fotboll har haft en fantastisk utveckling av sin
läktarkultur, men för att den fortsatt ska kunna växa med fler fyllda läktare behöver vi ha ett
spelschema som stimulerar bortaresandet.

Vi anser att avspark för matcher som spelas 30 mil eller mer från Sölvesborg ska ske inom
tidsramen lördag kl. 13:00 till söndag kl. 16:00. Vi tror att resor på ett avstånd om 30 mil eller
mindre är rimliga att göra utanför denna tidsram, men att större avstånd försvårar för en stor
mängd supportrar.

Denna förändring skulle dels kraftigt gynna bortaresandet inom Mjällby
och därmed stödet på våra matcher, men även läktarkulturen generellt. TV-bolagen har förstås
ett intresse av vilka lag som spelar vilka dagar och tider, men samtidigt vore deras sändningar
också betjänta av välfyllda bortasektioner. Problemet med att avspark för sommarens och
höstens matcher bestäms under senare delen av våren behöver också adresseras. Vi tror att
detta minskar antalet som resor till bortamatcher då möjligheten att planera långsiktigt efter
spelschemat försvåras kraftigt. Därför anser vi att man bör sträva mot att samtliga 30
omgångars speldagar och avsparkstider bestäms vid det första spelordningsmötet i december.

Vi är medvetna om att europaspelet har en viss påverkan på spelschemat, samt att matchdagar
kan behöva flyttas även efter schemat fastställts, men vi anser ändå att förutsättningarna för
bortaresor skulle förbättras av att majoriteten av speldatumen planeras in direkt.

Förslag till beslut:

– Att Mjällby AIF ska aktivt gentemot SvFF, sändande tv-bolag, SEF och andra
relevanta parter verka för att avspark för matcher som spelas 30 mil eller mer från
bortalagets hemvist ska ske inom tidsramen lördag kl. 13:00 till söndag kl. 16:00.

– Att Mjällby AIF ska samarbeta med alla relevanta parter som verkar för liknande mål.

– Att Mjällby AIF ska aktivt gentemot SvFF, SEF och andra relevanta parter verka för
att matchdagar och avsparkstider för att samtliga 30 allsvenska omgångar fastställs
innan säsongsstart.

– Att styrelsen i Mjällby AIF ska på kommande års- eller medlemsmöten återrapportera
hur arbetet fortgått samt övrig relevant information i frågan.

Styrelsens svar på motionen:

Mjällby AIF:s styrelse förstår motionens önskemål och supportrarnas vilja att få mer anpassade avsparkstider och att det då skulle gynna såväl supportrarna, föreningens och Allsvenskans attraktionskraft och engagemang.

Mjällby AIF är även av uppfattningen att SEF, Tv-produktion och övriga lag har samma uppfattning då det framkommit vid ett antal tillfällen när frågan väckts tidigare.

Dock är förutsättningarna med tanke på bl a europaspel och gällande TV-avtal sådana att det just nu inte är möjligt att tillgodose önskemålen fullt ut, även om både Mjällby AIF och supportrarna hade velat detta.

Med bakgrund av ovan är styrelsens förslag att vi fortsätter att vara positiva till att det skall finnas en anpassning i bortamatchernas längd för att underlätta för våra supportrar.  Detta hoppas vi på sikt skall ge resultat där vi tillsammans med övriga intressenter hitta lösningar i linje med motionens önskemål.